Zeeman zou binnenkort misschien wel Zeemens kunnen heten, want op 29 februari lanceert de winkelketen een genderneutrale collectie. Een collectie basics onder de naam #BasicZ die zowel door mannen als vrouwen gedragen kunnen worden. Mannen en vrouwen dragen steeds vaker elkaars kleding en dat wordt nu nog eenvoudiger gemaakt. Zo kunnen mannen en vrouwen straks ook hun kledingkast met elkaar delen… althans als je dezelfde maat draagt. De collectie bestaat voornamelijk uit chille hoodies, oversized sweaters en ruime T-shirts.

Zou dit enkel een marketing truc zijn of staat Zeeman hier heel serieus in? Toen Hema een tijd geleden bekendmaakte de kinderkledingcollectie genderneutraal te maken was hier veel aandacht voor in de media. Als ik de winkels nu bezoek blijf ik overduidelijk een onderscheid zien tussen de jongens en meisjescollectie. Ook hangt deze niet door elkaar heen, maar duidelijk van elkaar afgescheiden. Ik vraag me dan af wat is er werkelijk terecht gekomen is van dit genderneutrale initiatief?

Zeeman lanceert genderneutrale kledingcollectie #BasicZ

Zeeman bracht eerder al prijzige en goedkope sneakers uit zonder geslachtsaanduiding. Deze unisex-sneakers waren toen helemaal hot en werden binnen no-time verkocht. De prijzige variant, de Hybrid Z, kostte 200 euro. De goedkopere versie kostte 12,99 euro per paar.

Bij deze genderneutrale kledingcollectie is niet alleen gekozen voor een unisex-fit, maar ook de kleuren nude, ijsblauw, poederroze, crème en zwart zijn vrij neutraal. Zeeman hoopt hiermee ook dat de lijn een vaste plek in de basiscollectie krijgt.

Zeeman lanceert genderneutrale kledingcollectie #BasicZZeeman lanceert genderneutrale kledingcollectie #BasicZZeeman lanceert genderneutrale kledingcollectie #BasicZZeeman lanceert genderneutrale kledingcollectie #BasicZZeeman lanceert genderneutrale kledingcollectie #BasicZ

Zeeman kwam eerder met een bruidsjurk voor 29,99 euro en met gratis boxers. Hoe denk jij over de introductie van deze genderneutrale kledingcollectie? Goed initiatief of enkel een marketingstunt?