Als je ons Potje Klussen hebt gelezen, dan weet je het al: Wij zijn trendgevoelig. We laten ons regelmatig verleiden door allerlei nieuwe, leuke spulletjes in winkels die op dat moment helemaal hip zijn. Telkens zien we weer iets wat we nóg leuker vinden als kleding of voor in ons huis en willen we dit graag hebben. Hebben we nét dat nieuwe vloerkleed gekocht, zien we een paar weken later ineens, in een totaal andere stijl, een nóg leuker vloerkleed. Potverdorie! Wat nu dan?

Hebben we nét gekozen voor een vintage, landelijk interieur, zien we ineens overal in folders allemaal toffe retro exemplaren. Hadden we dat niet veel liever gewild? Wat ís onze smaak eigenlijk? Hebben we wel een eigen smaak of laten we onze smaak bepalen door trends en zijn we daarom zo trendgevoelig?

Wij denken dat we niet de enige zijn die flink trendgevoelig zijn. Enorm veel mensen laten zich, net als ons, leiden door trends. Trends verkopen en wij blijven kopen. Hallo commercie. Als je net als ons trendgevoelig bent, zal je ook tegen bepaalde dingen aanlopen. Herkenbare dingen die je voelt, ervaart en ziet als je trendgevoelig bent… In deze blog delen we er aantal. Er zijn er vast nog veel meer, dus laat dit zeker even in een reactie achter. Dan kunnen wij misschien ook nog even extra om onszelf lachen…

voor mensen die trendgevoelig zijn

…nu hebben ze het ook bij Leenbakker!
Heb je nét bij de trendy woonwinkel Loods 5 een hippe kast op wieltjes gekocht voor zo’n 500 euro, zie je het ding een paar weken later ineens voor 150 euro bij Leenbakker staan. Au, pijnlijk. Ja, dit is ons regelmatig overkomen met aankopen waarvan we dachten dat ze uniek, bijzonder en absoluut het geld waard waren.

…dat is echt MIJN smaak hoor
Dit is iets waar Joyce nog steeds helemaal van overtuigd is. Nét voordat volkomen duidelijk is dat iets een trend is, zegt Joyce van dat specifieke item dat het helemaal haar smaak en stijl is. Het beste voorbeeld is nog wel de houten visgraat vloer. Dit was helemaal haar ding en had niets te maken met dat volgens mij een trend aan het worden was. Inmiddels zie je in ieder woonprogramma en bij iedere rijke vlogger of blogger dat er een visgraatvloer gelegd wordt.

Ander voorbeeldje: de kleur geel. No way dat ik die kleur een jaar geleden mooi vond. Geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om de kleur geel op mijn muren te smeren. Inmiddels is de kleur helemaal hip en wauw… dat is écht mijn smaak! Right… Het nadeel en kostbare hiervan is dat mijn smaak net zo snel veranderd als de trends en we hierdoor dus vrij snel ook weer iets nieuws willen kopen.

potje klussen lifestyle interieur lijstjes huisLaatste voorbeeldje: toen de high waist jeans nét in de mode kwam vonden we die allebei vreeeeeeeselijk. Hoe kan je nou zoiets dragen?! Paar maandjes later. “OMG dit staat zo leuk! Ik moet echt nog meer van deze broeken kopen!” Precies om deze reden vraag ik Joyce weleens me te behoeden voor een nieuwe trend die ik op dat moment echt idioot lelijk vind, zoals de net panty die nu weer helemaal terugkomt en hip is.

trendgevoelig netpantyNetpanty: C&A – foto broek: FashionbyHe

…het zit voor geen meter
Laatst wandelden we door Loods 5 op zoek naar een nieuwe bank. We zagen een geweldig trendgevoelige retro bank staan. Uiteraard, helemaal onze stijl 😉 Ja, dit moest hem worden! We hadden al bijna besloten dat we deze bank gingen bestellen, toen we op het lumineuze idee kwamen om er ook even op te gaan zitten om te testen of hij wel lekker zat. BONK. Dat zit hard. Het ding zat helemaal niet comfortabel. Vreemd genoeg bleven we tóch twijfelen of we hem niet tóch wilden bestellen. “Ach ja, dan zitten we wat minder op de bank…”

voor mensen die trendgevoelig zijn

Dit trend boven comfort of functie idee gaat zeker ook op bij kleding. Zo hebben we een hele mooie  winterjas, die helemaal hip was op het moment van bestellen, met.  maar.   1.   knoop…. Hoezo heeft een winterjas maar 1 knoop?! Het ding kan helemaal niet dicht! Je vriest serieus dood als je dit ding aan hebt tijdens de winters in Nederland. Echt volkomen kansloos. Hoezo verkopen ze in Nederland überhaupt jassen met maar 1 of zelfs 0 knopen.

….Kledingkast puilt uit
Wat hip en trendy is kan zomaar per week veranderen. Sommige trends gaan supersnel voorbij en nieuwe trends dienen zich in rap tempo aan. Heel leuk hoor als je van winkelen houdt, want de collectie verandert om de haverklap en er is altijd wel weer iets nieuws te spotten in de webshop van H&M. Nadeel is echter dat je blijft kopen! “Oh WAUW, dat is écht leuk. Dat staat me nóg leuker dan alle andere 100 truien die ik al heb.” Vanaf volgende week koop ik niets meer. Ja ja…

Direct een week erna spot je een geweldige zachte fluffy trui met wijduitlopende mouwen en strikken. “OMG, wat schattig! Dit staat me echt perfect, dit kan ik niet laten liggen, dan zou ik echt spijt krijgen. Dit is echt het laatste wat ik koop deze maand.” Right.. Je kledingkast bevat tig stapels aan kleding en je hebt hangertjes te weinig. Het wordt voor de 15de keer dit jaar tijd om je kledingkast op te ruimen en kleding die je niet meer draagt, lees: trendgevoelige kleding die je na 4 weken al niet meer echt mooi vond, weg te doen.

…het huis is helemaal geen geheel 
Heb je vorig jaar net je hele huis in Rivièra Maison stijl met veel wit en steigerhout ingericht, blijkt dit jaar alles wat donker hout bevat, retro is en uit je overleden opa’s donkere flat te komen een trend te zijn. Oh inclusief de Perzische tapijten waar je bij je ouders altijd zo’n gruwel hekel aan hebt gehad en waar nu 18 kamelen overheen zijn gelopen. Shit zeg. Wat nu dan? Je koopt je suf aan nieuwe retro spulletjes, want oh ja, dat is écht helemaal jouw ding, maar ondertussen combineert het voor geen meter met je huidige interieur. Mja, dan moet je maar weer dingen wegdoen. Hallo Marktplaats.

trendgevoeligscreenshot: Marktplaats.nl

Trendgevoelig als we zijn hebben we het afgelopen jaar ook een shit load aan trendgevoelige items voor in huis gekocht, wat al snel zorgde voor een onsamenhangend zooitje waarvan je je later afvroeg waarom je het in hemelsnaam gekocht hebt. Ik zal even wat leuker voorbeelden erin gooien: cactussen, flamingo’s, houten HOME letters, bordjes met quotes, een kaartenrek, lampen zonder kap, schapenvachten, vintage koffers, kastjes op wielen en ga zo maar door…

musthaves voor in huis

…Ja dat was misschien toch niet zo leuk
Als je trendgevoelig bent, zal je waarschijnlijk ook de neiging hebben om allerlei impulsaankopen te doen omdat iets ZO LEUK IS! Iedere week zie je weer iets nieuws wat op dat moment trend is en geweldig leuk en naar jouw idee helemaal jouw smaak. Kopen, kopen, kopen… maar uiteindelijk, na een paar weekjes, vraag je je af waarom je dat nou zo leuk vond. Ik snap bijvoorbeeld echt niet waarom ik zo nodig de letters HOME in mijn huis wilde hebben? Dat slaat toch nergens op. Ander voorbeeldje: een beanie met daarop BAD HAIR DAY. Oh my god, why? Ook de onesie op straat is zo’n voorbeeld. Dafuq?!

voor mensen die trendgevoelig zijn

Je ziet jezelf later op foto’s van vroeger terug en vraagt je af hoe in je hemelsnaam zoiets hebt kunnen kopen of aan hebt kunnen trekken. Tsja… het was en trend. Om die reden vraag ik Joyce nu weleens me te behoeden voor het dragen van een nieuwe trend. Ik weet namelijk dat ik het nu raar kan vinden maar over een maandje ineens zelf kan dragen. Zo vonden we beiden een high weist jeans idioot lelijk… paar maanden later: Oh dit staat echt superleuk, zo vrouwelijk! Right.. Nu hoop ik maar dat Joyce me de komende tijd behoedt voor de net panty trend…

….Zij heeft dat ook al!
Je denkt dat je iets heel leuks hebt gekocht voor in huis of om aan te trekken en nog geen week later zie je het bij 5 andere mensen. Nou ja zeg! Ik dacht dat ik bijzonder was met deze trui/kast/kapsel, maar nu heeft ineens iedereen het? Zo kocht Joyce een hele mooie jas met luipaard print bij Zara die we heel tof en apart vonden. “Hiermee ben je écht uniek en bijzonder!!” Hij bleek toch iets minder apart toen we een paar weken later 4 mensen met dezelfde jas in de winkelstraat van Utrecht tegenkwamen. Mèh. Of dat je iets geweldig leuks voor in huis ziet en denkt dat het vrij uniek is… en een paar weekjes later het op foto’s op Facebook en Pinterest bij 1000 andere mensen ziet staan. Mja….

voor mensen die trendgevoelig zijn

…In het echt staat het heel anders
In de winkel of op foto’s op Pinterest ziet iets er geweldig tof uit. Ja, dat wil jij ook! Je koopt het, komt thuis en…. het valt een beetje tegen. Nou ja, een beetje? Het staat helemaal niet zo tof. Zo kochten wij een soort glazen bol aan een touw waar je een plant in kan doen bij Intratuin voor 30 euro (2 weken later bij Xenos voor 10 euro). Het ding zag er geweldig leuk uit in de winkel. Eenmaal thuis in onze slaapkamer zag het ding er vreemd uit. Hij hing eerst te hoog en toen weer te laag. Hierna wisten we niet welke planten erin te doen. Ik deed er grind in een en mini cactus, maar dat ding ging dood en stond lelijk. Ik deed er nep planten in, maar dat stond rommelig. Inmiddels hangt het ding er nog steeds, maar zijn we er ook nog steeds niet blij mee…

voor mensen die trendgevoelig zijn

Een ander leuk voorbeeld hiervan is haar met pastelkleur of een pony die een tijd geleden helemaal hip was. Joyce haar hip geknipte pony krulde om de haverklap raar omhoog en mijn roze gekleurde haar zag eruit als een volwassen vrouw met een palmboom staartje op haar hoofd.

…het is nooit af
Ben je trendgevoelig, dan verandert jouw zogenaamde smaak met de week, aangezien er iedere week nieuwe trends bijkomen en andere trends uit raken. Gevolg: je huis of kledingkast is nooit af/vol. Je wilt iedere keer weer iets nieuws of anders in je huis en kast. Het is nooit af, nooit goed genoeg. Je blijft altijd een wensenlijstje houden met items die je wilt kopen, dingen die je anders wilt in huis of kleding die je graag nog wilt hebben. Wanneer ben je tevreden, wanneer ben je voorzien? Vrij lastig en soms ook best zonde voor je portemonnee….

en…. ben jij trendgevoelig?