Tien uur vliegen met een dreumes. Hoe doe je dat? Moet je dat wel doen? Via Instagram en YouTube zagen we de laatste jaren regelmatig hippe moeders voorbij komen die vliegen met een dreumes een fluitje van een cent leken te vinden. Hop naar de Malediven! In de draagzak naar Bali, rondtrekken met dreumes in Thailand én …nog lachend op de foto ook. Als zij dat kunnen, moeten wij dat ook best kunnen. Toch? We hadden al een kleine vuurdoop gehad door met baby te vliegen naar Ibiza. Dat ging best prima. Nu waren we klaar voor het grotere werk. Tien uur vliegen met een dreumes naar Curaçao, ons favoriete vakantieland.

Spelletjes in het vliegtuig

Een paar weken voor de vlucht zochten we online naar tips om te vliegen met een dreumes. Wat kan je het beste meenemen? Welke spelletjes doen het goed? Wat is handig qua eten aan boord.. en ga zo maar door. Eigenlijk kwamen alle blogs die we lazen een beetje op hetzelfde neer qua spelletjes voor een dreumes in het vliegtuig: aan magnetisch tekenbord, waterkleurplaten, stickers, spelletjes op de iPad, filmpjes gedownload van Netflix, kleine knuffeltjes of autootjes. Ik bezocht de Hema, Kruidvat en Action en kocht allerlei leuke kleine dingetjes voor Hunter.

Eten in het vliegtuig

Wat betreft eten konden we het beste zoveel mogelijk meenemen: rijstwafeltjes, mini snackjes, doosjes rozijntjes, knijpzakjes, koekjes etc. We hadden eigenlijk verwacht dat een dreumes ook eten zou krijgen in het vliegtuig, maar blijkbaar geldt dat pas voor kinderen vanaf 2 jaar. Oké die handbagage ging inmiddels steeds voller zitten met spullen voor Hunter.

vliegen met een dreumes

Baby bedje en slapen in het vliegtuig

We vonden nog een handig kussen via Bol.com dat je op de plek van je beenruimte kunt plaatsen om een bedje te maken. Prima, die ging ook mee. Tenslotte moesten we natuurlijk niet vergeten om voldoende luiers, vochtige doekjes, melkpoeder en extra kleertjes mee te nemen. Check. Oh en onze draagzak! Die zou wonderen verrichten…

Kosten extra stoel in het vliegtuig

Een weekje van tevoren begonnen we hem toch een beetje te knijpen en belde ik de vliegtuigmaatschappij hoeveel een extra stoel zou kosten. Kennissen hadden dit gedaan naar Australië en waren maar 250 euro extra kwijt geweest. Na wat in de wacht staan en gereken bleek een extra stoel 1.500 euro te kosten. Dank u en laat maar. Hunter gaat wel gewoon bij ons op schoot zitten en anders offer ik mijn stoel wel voor hem op en ga ik wat irritant buurten bij de stewardessen.

vliegen met een dreumes

En toen was het zover! De dag waarop we naar Curaçao zouden vliegen was aangebroken. We reden met ons eigen auto naar Schiphol waar we in de parkeergarage P3 een plek hadden gereserveerd voor 10 dagen. Heel handig en qua kosten best te doen. We waren 75,- kwijt. Vanaf P3 gaat er vrij vaak een bus naar de vertrekhal. Dat ritje duurt nog geen tien minuutjes. Heel handig, zeker een aanrader. Vergeet geen foto te maken van de plek waar je auto staat. Dat is echt handig als je na een dag of tien weer terugkomt en straal vergeten bent waar je de auto ook alweer geparkeerd hebt.

We dropten onze koffers af en reden door met Hunter in onze buggy die mee mocht in het vliegtuig (Babyzen Yoyo) naar de paspoortcontrole. Alles ging vrij vlot. Bij het boarden mochten we de rij van priority volgen omdat we een baby en kinderwagen bij ons hadden. Heel handig, al duurt de tijd ín het vliegtuig daarmee wel net weer wat langer natuurlijk.

10 uur vliegen met een dreumes | Ervaring en tips

Onze plek in het vliegtuig

Eenmaal in het vliegtuig kwamen we erachter dat we aan het raam zaten. Niet handig, want dat zou betekenen dat we iedere keer als we even met Hunter wilden wandelen, de persoon naast ons moesten lastigvallen. Gelukkig was deze ook niet blij met haar plek en konden we haar onze plek aan het raam aanbieden. Hunter ging bij Joyce op schoot, extra riempje om en vliegen maar! So far, so good. Na een half uurtje in de lucht te zijn, startte ik met de speeltjes uit de handbagage. Het had handiger geweest als ik al zijn spullen in een aparte tas ín mijn rugtas had gedaan, want nu bleef ik maar zoeken en graaien tussen mijn eigen spullen.

vliegen met een dreumes

Verdeel de vlucht in kwartiertjes

Volgens het internet moest je de vlucht in kwartiertjes indelen: spelen, lopen, eten, filmpje kijken. Nou, daar gingen we dan. Ik startte met de waterkleurplaten. Hunter vond vooral de waterstift interessant. Deze deed hij in zijn mond. De kleurplaten duwde hij steeds van het tafeltje af. Vijf minuten verder…. oké, dan maar filmpje. Op het schermpje voor ons zette Joyce een kinderfilmpje op. Na 20 seconden kijken begon Hunter druk op het scherm te slaan waardoor het filmpje constant stopte.

Goed,… dan maar wat eten. Dat doet het altijd goed bij Hunter… maar om hem nou langer dan 10 minuten bezig te houden met eten? Wat hij wel erg leuk vond waren de stickers die we hadden meegenomen. Deze plakten we samen met hem op het tafeltje voor ons, waarna hij ze er enthousiast weer van af pulkte. Na hier een kwartiertje mee te hebben gespeeld was het tijd voor wat anders.

Wandelen dan? Ik loop met Hunter naar het midden van het vliegtuig waar we op de grond samen wat gaan zitten rondkijken. Na tien minuutjes meldt een stewardess ons dat het niet de bedoeling is om bij de uitgangen te gaan zitten in verband met de veiligheid. Hunter is nog te jong om zelf hele stukken stabiel door het gangpad te lopen, dus begeven we ons weer naar onze zitplaatsen.

vliegen met een dreumes stickers hema

Onvriendelijke mede passagiers

Als ik weer ga zitten hoor ik het meisje naast me tegen haar vriend hardop zeggen dat ze gek wordt van het gejengel van de kinderen aan boord. Zo heftig, ze kan er nauwelijks van slapen. Zelf ben ik eigenlijk heel blij dat er meerdere kinderen aan boord zijn. Dan hoef ik me niet zo ongemakkelijk te voelen als Hunter even begint te huilen. Ik voel me door deze opmerking echter wel ongemakkelijk, maar vooral omdat ik niet begrijp dat iemand zo hardop praat over ons… terwijl wij ons uiterste best deden om Hunter rustig te houden…

Na Hunter zo’n 6,5 uur bezig te hebben gehouden (Damn wat was vliegen eenvoudig toen we nog geen kind hadden!) was hij echt uitgeput. Hij kon zich echter niet over geven aan die slaap en bleef ertegen vechten. Het koppel dat achter ons zat was in tegenstelling tot onze buurvrouw erg lief. Zij herkenden het volledig van vroeger van hun kinderen en noemden het niet overgeven aan de slaap een kind met karakter. Dat hielp ons wel om moed te houden. Tijd voor de draagzak. Die had ik al vanaf het eerste uur om gehad, om de handbagage te minimaliseren. Op wat sta ruimte in het vliegtuig en hop in de draagzak ermee. Hobbelen en zachtjes zingen maar… D. R. A. M. A. In tegenstelling tot thuis, had Hunter hier helemaal geen behoefte aan die draagzak. Huilen.

Ik denk dat Hunter in totaal nog geen twintig minuten heeft gehuild, maar in je hoofd duurt dat altijd veel langer dan het werkelijk is. Niet alleen voor ons als moeders, maar ook voor enkele medepassagiers die vrij boos achter zich gingen kijken en een SSSSSST! geluiden maakten. Uiteindelijk is Joyce met Hunter tegen zich aan twee rondjes door het vliegtuig gaan lopen en gaf ik hem al half in slaap twee chipjes… that did the job: Hunter viel in slaap. Zachtjes terug naar onze stoelen en bovenop Joyce 3 uurtjes verder slapen. Hallelujah. Dat was wel echt even een opluchting voor ons. We hadden ons het slapen nét iets eerder voorgesteld. But hey, we survived!

vliegen met een dreumes

De landing werd bijna ingezet en Hunter werd wakker. Nog even snel zijn luier verschonen op het mini verschoonplekje op het toilet (en de romper vervangen, want die was inmiddels ook niet wit meer…) en fasten our seatbelts. De landing vond ik prachtig. Hunter keek vol verbazing mijn kant op toen het toestel met forse kracht en enig geweld op de baan zijn touchdown maakte en vol in de remmen ging. Enthousiast riep ik tegen Hunter ‘We made it!’ en de rest van het toestel zette een passend applaus in. Kippenvel. Ik vind het altijd weer spannend om te vliegen, uit angst om neer te storten.

Ons advies voor vliegen met een dreumes

Dé perfecte tip hebben ook wij helaas niet. Vooral omdat het erg afhankelijk is van het type kind. Waar het ene kind een uur lang filmpjes kan kijken, is het andere misschien alleen tevreden te houden met speeltjes of wat te eten. Hunter is het type dat graag vermaakt wordt en samen speelt. Met filmpjes en een speeltje vermaakt hij zich niet langer dan 5 minuten en zelf in slaap vallen is sowieso een uitdaging, laat staan met tig prikkels om zich heen. Hunter gaat liever op onderzoek uit.

Naast het meenemen van wat afleidingsmateriaal en snackjes, is het bewaren van kalmte eigenlijk het beste advies dat wij mee kunnen geven. Verwacht geen perfecte vlucht, heb begrip voor een overprikkelde en huilende dreumes en lach gewoon naar mensen met onaardige blikken. Het gaat weer voorbij en de mensen aan boord zie je waarschijnlijk nooit meer. Door zelf in paniek te raken en te gaan stressen, wordt je dreumes niet rustiger. Breath in, breath out…. & smile. ‘Deze vlucht gaat weer voorbij’

Bon Bini Curaçao!

…en toen waren we op Curaçao met onze zoon. Heel bijzonder, want de laatste keer dat we hier waren hadden we net een pittige relatiecrisis achter de rug. Aan het einde van de reis kocht ik toen een schilderijtje met symbolische betekenis en de hoop ooit samen een kindje te krijgen. De koffers lagen vrij vlot op de band en ook door de laatste check konden we snel doorlopen. Nu volgde enkel het laatste stukje van de reis nog: de transfer naar onze accommodatie. Voordat iedereen bij die bus is ben je bijna een uur verder. Handig om dit in te calculeren, anders ga je je echt irriteren.

De laatste keer hadden we een huisje geboekt bij Chogogo. Dit keer kozen we voor Morena. Beiden zijn dichtbij Jan Thiel Beach, een hele fijne plek op Curaçao met Albert Heijn in de buurt. Het tijdverschil was 5 uur. We arriveerden rond 20:00 uur Curaçao tijd… bewonderden ons huisje en gingen toen met elkaar naar bed. Morena vinden we eigenlijk nog fijner dan Chogogo. De huisjes zijn net wat stijlvoller, het park is groener en de zwembaden rustiger en mooier. We kunnen dit park dus zeker aanraden mocht je naar Curaçao willen gaan. Meer tips en hotspots op Curacao vind je in een eerdere blog van ons.

10 uur vliegen met een dreumes | Ervaring en tips

vliegen met een dreumes

In onze weekvlog van aankomende vrijdag zie je uiteraard hoe alles gegaan is en hoe een deel van onze vakantie op Curaçao was….