Sanne (18) doet de opleiding tot onderwijsassistent aan het Mbo Rijnland en werkt daarnaast bij de Hema. Dit doet ze elk weekend en extra in de vakantie of crisis dagen als deze. Hema was de afgelopen maand uitgebreid in het nieuws. De winkel is gedurende deze crisis nog steeds open, maar lijdt er financieel flink onder. Of ze de crisis gaan overleven schijnt nog maar de vraag te zijn. Hoe is het om in tijden van crisis bij Hema te werken? Sanne deelt haar verhaal met ons…
Mijn werk is flink veranderd
Mijn werk is flink veranderd. Hiervoor draaide ik meestal klantenservice of stond ik achter de kassa. Nu mogen we eigenlijk alleen kassa draaien als het echt niet anders kan, bijvoorbeeld bij een gordijn bestelling, een pakketje, een fotobestelling of als de klant alleen maar contant kan betalen. We zijn nu vooral aan het schoonmaken.
Na elke klant maken we de zelfscan-kassa schoon. Bij de deur staan we met minimaal 2 collega’s die elk winkelmandje schoonmaken na gebruik. Ook moeten we de klant er vaak op wijzen dat iedereen een winkelmandje moet pakken, zodat we de klanten kunnen tellen die aanwezig zijn in de winkel. Verder proberen we de klanten nog wel zo veel mogelijk te helpen, bij de zelfscan-kassa’s. Dit is voor veel mensen nog ingewikkeld.
Vriendelijke en onvriendelijke klanten
Positieve en negatieve ervaringen wisselen elkaar eigenlijk af. Als de klanten binnenkomen waarderen ze het als ze zien dat we ieder winkelmandje schoonmaken. Bij de kassa is dat wel een ander verhaal. Er zijn mensen die zeggen ‘Doe maar rustig aan hoor, ik ben blij dat je het even voor me schoonmaakt’, maar helaas zijn er ook mensen die alleen maar zuchten en je chagrijnig aankijken.
Ook is het gebruik van de zelfscan-kassa’s niet altijd een succes. Bij mensen waar het niet lukt proberen we altijd te helpen, maar je hebt ook mensen die de zelfscan-kassa’s zien en al direct zeggen ‘Ik doe dat niet!’. Voor ons is dat dan een kwestie van doorzetten, want anders kunnen we iedereen wel ‘gewoon’ gaan helpen.
Klanten die te dichtbij komen
Eigenlijk ben ik nog niet echt bang geweest, maar eerlijk gezegd begint dat wel steeds meer te komen. Ik vind het lastig om er iets van te zeggen als een klant te dicht bij me komt staan. Het aannemen van geld is nu ook niet echt prettig. Bij het aanraken van de producten heb ik er eigenlijk niet zo’n last van, zodra ik even tijd heb was ik mijn handen.
Rustig in de winkel
Ik merk zelf dat het echt een stuk rustiger is in de winkel. Er zijn minder tot geen toeristen en de mensen die normaal winkelen in de stad zijn er ook niet. Toen net verkondigd werd dat alle scholen dicht gingen, werd het echt heel erg rustig. Nu merken we dat het langzamerhand weer wat drukker begint te worden, maar zeker nog niet zoals het daarvoor was.
Graag 15 tompoucen afstand houden
We hebben allemaal een hesje aan met de tekst ‘Ik help u graag – op afstand! 1,5 meter = 15 tompoucen’. Dit herinnert onszelf en de klant steeds weer aan het houden van afstand. Verder hebben we de mogelijkheid om handschoenen aan te trekken. Dit vind ikzelf wel prettig, zeker bij het schoonmaken, want anders gaan mijn handen helemaal kapot. Verder hangen er schermen bij de kassa’s en ertussen. Bij de gordijn maakservice is een hele omlijning gemaakt tot waar de klant mag komen.
Tompoucen te koop!
Ja, er worden nog steeds taarten en tompoucen verkocht, want er blijven nog steeds mensen jarig. We zullen er niet zoveel als eerst verkopen, maar dat is ook niet te verwachten.
Trots op Hema
Ik denk dat ik vooral trots ben op het feit dat we als collega’s samen de winkel draaiende houden. Zodat we met zijn allen de service van Hema nog steeds aan onze klanten kunnen verlenen, …want dat verdienen ze!
0 Comments