Lara werkt als parttime caissière bij Albert Heijn. Vorig schooljaar heeft ze de havo afgerond. In september start ze na een tussenjaar weer met een opleiding. Op haar werk is er veel veranderd door de crisis. Hoe is het in deze tijd om als caissière te werken bij een van Nederlands bekendste supermarkten? Lara deelt haar verhaal met ons

Werken achter plexiglas

Op mijn werk is er best veel veranderd door de crisis. Zo dragen alle vakkenvullers een opvallend hesje met “1,5 meter afstand houden” op hun rug. Wij als caissières zitten achter plexiglas en mogen geen statiegeldbonnen of contant geld aannemen. Bij de kassa’s zit er tape op de grond om afstand tussen klanten te houden.

Er mogen een beperkt aantal mensen de winkel in. Dit wordt geregeld door een beperkt aantal winkelwagens en mandjes neer te zetten bij de ingang. Na gebruik hiervan moeten wij als caissières om de beurt alle mandjes en karretjes reinigen met desinfecterende spray. In de periode dat er mensen gingen hamsteren waren er veel producten tijdelijk niet en kwamen er extra leveringen van o.a. wc-papier, rijst, pasta en afbakbroodjes.

Onwerkelijk en chaotisch

Ik voel me hier gelukkig nog relatief rustig onder. Het voelt wel allemaal heel onwerkelijk en chaotisch. Ik ben zelf niet heel erg bang dat ik extra risico loop om het coronavirus te krijgen. 

Ik zit bij de kassa achter plexiglas

De regels van de supermarkt

  • Anderhalve meter afstand houden van elkaar. Klanten, maar ook personeel onder elkaar zo veel mogelijk.
  • Een beperkt aantal klanten tegelijk in de winkel (max. 1 klant per 10 m²). Een winkelwagen of mandje zijn verplicht per persoon. Zijn de winkelwagens of mandjes op, dan dienen klanten buiten de winkel te wachten op de hiervoor ingerichte wachtplaats: Een hek waar mensen achter kunnen staan, ook weer op 1,5 meter afstand van elkaar.
  • Zo veel mogelijk alleen boodschappen komen doen. Kom je met z’n tweeën en is het mogelijk, blijf dan buiten wachten.
  • Zo veel mogelijk contactloos betalen. Betaal je toch met contant geld, leg het neer op het plankje voor de kassa, zonder handcontact te maken. Ook bonnetjes worden neergelegd op het plankje. Bonuskaarten en statiegeldbonnen dienen klanten zelf te scannen. Koopzegels worden helaas niet meer uitgegeven i.v.m. de hygiëne.
  • Niet hamsteren!
  • Mandjes en karretjes na gebruik door klanten, ontsmetten.

Houd iedereen zich aan de regels?

Over het algemeen wel. Soms glipt er een persoon tussendoor die geen mandje of winkelwagen heeft meegenomen de winkel in. Deze spreken wij nadrukkelijk hier op aan en verzoeken wij alsnog een mandje of winkelwagen mee te nemen. 

De anderhalve meter afstand is vrij lastig te controleren en is echt voor mensen hun eigen verantwoordelijkheid. Bij de kassa handhaven wij hier wel op. Verder in de winkel en ook in de soms smalle paden van de supermarkt is het lastig om deze afstand te bewaren. Naar mijn idee gaat dit helaas nog regelmatig mis.

Problemen in de supermarkt

Ik vind het zelf lastig om anderhalve meter afstand te houden tot mijn collega’s bij het wisselen bij de kassa’s. Ik doe hier wel mijn best voor en blijf erop letten. 

Klanten hebben regelmatig commentaar dat sommige producten (snel) uitverkocht zijn. Hier kunnen wij helaas weinig aan doen. We doen ons best om de winkel zo goed mogelijk gevuld te houden. Over het algemeen lukt dit weer steeds beter, nu het echte ‘hamsteren’ voorbij is.

De 1,5 meter afstand houden blijft een lastig ding in een supermarkt. Dat merken we ook bij klanten…  

Ik zit bij de kassa achter plexiglas

Mooie momenten

Toen we extra moesten komen werken door de drukte rondom het hamsteren waren heel veel collega’s bereid om te komen. Dit schept een band. Je maakt het echt met z’n allen. We doen het samen! 

Dat klanten je dankbaar zijn dat je je werk blijft doen en hen zo goed mogelijk helpt. De meeste klanten zijn heel welwillend met het opvolgen van regels.

Drukker in de supermarkt

Over het algemeen is het drukker in de winkel. Ik heb het gevoel dat klanten vaker komen en ook bijvoorbeeld voor een oma of buurvrouw boodschappen doen. Ook merk ik dat mensen meer kopen dan normaal, waarschijnlijk omdat ze met meer mensen thuis zijn en ook niet meer zo snel even ergens lunchen of uit eten gaan.

Ik zit bij de kassa achter plexiglas

Hamsteren en aanvullen

Nu is de bevoorrading weer redelijk normaal, wel een grotere hoeveelheid dan normaal. Met het hamstergedrag was het eigenlijk niet te doen om de supermarkt gevuld te houden. Vooral wc-papier, rijst, pasta en afbakbroodjes waren niet aan te vullen. Als het bijgevuld was, was het na minder dan 10 minuten zo goed als leeg.

Wees lief

Het enige wat ik echt heel belangrijk vind is dat klanten de richtlijnen volgen; kom zo veel mogelijk alleen, houd echt die 1,5 meter afstand en koop een normale hoeveelheid. Wees lief voor je mede-klanten en het personeel van de supermarkt.


Ook meedoen aan een interview? Mail ons: ikvrouwvanjou@gmail.com

Fotografie: Unsplash