Je hebt tientallen plannen in je hoofd om te doen vandaag, maar aan het einde van dag ben je eigenlijk maar aan twee dingen toegekomen. Dit overkomt mij ook vaak genoeg en de reden hiervoor is een gebrek aan goede planning. Ik plan eigenlijk nooit echt en ben meer iemand van: We zien wel wat de dag brengt! Dat kan natuurlijk lekker relaxed zijn, maar aan de andere kant haal je op die manier minder uit een dag dan eigenlijk zou kunnen. In deze blog vind je een aantal tips die ook jou misschien kunnen helpen bij het maken van een goede planning.

Een planning zorgt er niet alleen voor dat je je tijd nuttiger en efficiënter besteedt waardoor je uiteindelijk meer uit je dag haalt, het geeft je uiteindelijk ook meer rust in je hoofd. Ik vind het ontzettend irritant en voel me op die momenten achteraf enorm stom wanneer ik niet aan de dingen ben toegekomen die ik graag had willen doen. Het gevolg is dat je gaat uitstellen en uiteindelijk geen flauw idee meer hebt wanneer je het in vredesnaam nog moet gaan doen.

Om dit te voorkomen heb ik hieronder een aantal tips voor je:

♥ Happy thoughts!
Iets wat niet direct te maken heeft met een goede planning, maar mij wel enorm helpt, is de dag in ieder geval proberen te beginnen met een goed en opgepept humeur! Je gaat namelijk geen hele planning afwerken wanneer je je belabberd en down voelt en alles negatief inziet. Iedereen heeft natuurlijk zijn of haar mindere dagen, maar probeer op die dagen dan net wat milder voor jezelf te zijn en naar de positieve dingen te kijken.

plannen

♥ Planning ergens opschrijven
Maak niet alleen een planning in je hoofd, maar zet het ergens neer waar je het terug kan lezen. Dit voorkomt dat je alsnog dingen vergeet. Er zijn tegenwoordig talloze planning apps te downloaden voor je computer, telefoon of tablet. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld: Wunderlist. In de vlogs van Mascha zag ik dat zij al een poosje werkt met deze planning app en er veel aan heeft. Ik heb me ook aangemeld en het is inderdaad een eenvoudige, maar ontzettend handige app waar je al je taken kunt invullen en deze ook lekker kan afvinken wanneer ze klaar zijn. Je kan gewoon gratis een account aanmaken en eventueel later voor een bepaald bedrag upgraden, mocht je echt heel erg tevreden zijn. Een ander voorbeeld van een dergelijke app is: Evernote. Persoonlijk vind ik hem wat minder eenvoudig werken, maar mocht jij hem wel handig vinden, ook deze is gratis te downloaden. Natuurlijk hebben ook de meeste telefoons tegenwoordig een agenda met een wekker. Ik heb een Iphone 6 en de agenda daarvan is ook gewoon prima. Je kan er allerlei taken in opslaan en om deze niet te vergeten kan je er ook een melding aan toevoegen. Kijk je al teveel op die elektronische apparaten waardoor je veel tijd verliest, koop dan bijvoorbeeld een leuke agenda en leg die op een plek neer waar je vaak bent, kijkt of langsloopt. Ben je lekker creatief? Maak dan zelf een leuke week/dag planner met bijvoorbeeld steigerhout en krijtverf.

♥ Tijden vermelden
Alleen de taken opschrijven op je “to do list” werkt vaak niet voldoende voor de echte slechte planners onder ons… (Trust me.) Je krijgt alleen een goede, lopende planning wanneer je ook echt gaat plannen met de tijden erbij. Bedenk bij alles wat je wilt gaan doen hoeveel tijd het in beslag neemt, want op die manier kan je een realistische planning maken. Moet je even de stad in om iets te kopen, maar ook nog genoeg andere dingen doen? De kans zit er natuurlijk in dat je ook nog heel even in die ene winkel naar die nieuwe collectie wilt kijken. Door jezelf dan een strikte tijd op te leggen voorkom je dat je uiteindelijk te weinig tijd over houdt voor die andere taken.

♥ Realistisch plannen
Om nog even terug te komen op realistisch. Houd het aantal taken ook realistisch. Je kan beter 4 taken inplannen en die ook echt uitvoeren, dan 10 bij elkaar proppen in 4 uur tijd en uiteindelijk nergens aan toe komen. Dit werkt ontzettend demotiverend. Plan ruim in zodat je uiteindelijk niet in de knoop komt met de rest van de tijd.

♥ First things first
Begin bij de belangrijkste taken en de taken waar je tegenop ziet. Wanneer die klaar zijn voel je je gelijk al een stuk beter over jezelf en zal de rest een eitje zijn.

♥ Je doet het voor jezelf
Probeer je taken te zien als iets wat je wilt bereiken en niet enkel als iets wat je moet doen. Hiermee stimuleer je jezelf en weet je waar je naartoe werkt.

wunderlist

♥ Klaar? Streep erdoor
Streep de taken die je hebt uitgevoerd door. Het zal je nog meer motiveren wanneer je ziet dat je al een aantal dingen hebt afgerond. Bij de app Wunderlist kan je een vakje aanklikken die vervolgens zo’n heerlijk “ploing” geluidje geeft.

♥ Focus
Laat je niet afleiden. Ons bekijken op Facebook, Twitter en YouTube is natuurlijk erg leuk en gezellig, maar laten we eerlijk zijn. Al die social media checken is ook enorm tijdrovend. Na 1 filmpje wil je er meer zien en voor je het weet ligt je hele planning overhoop. Ik spreek uit ervaring en weet dat wanneer ik eenmaal begin aan YouTube filmpjes, ik zo 1 of 2 uurtjes verder ben. Filmpjes kijken probeer ik daarom alleen ‘s avonds te doen en bijvoorbeeld niet ‘s ochtends wanneer ik me naar mijn werk moet haasten. Heb jij hier ook problemen mee probeer dan speciaal wat tijd in te plannen voor deze dingen, zodat je de rest van de dag gewoon je planning kan afmaken en je aan je schema kan houden.

♥ Op tijd plannen
Maak aan het einde van de dag een planning voor de volgende dag. Op dezelfde dag nog gaan bedenken wat je ook alweer allemaal moet gaan doen en hoe dit allemaal in te plannen neemt veel tijd in beslag. Tijd die je veel beter kan besteden aan het uitvoeren van je taken. Vooruit plannen scheelt enorm veel tijd, want je weet de volgende dag namelijk al gelijk wat je te wachten staat en waar je mee moet beginnen.

IMG_8599

Dit waren de tips en hopelijk heb je er iets aan. Heb jij nog andere tips die voor jou geweldig werken, laat het ons hieronder dan vooral weten!

 liefs joyce


Verder praten over dit onderwerp of gewoon zin om een potje te kletsen? Meld je dan aan op ons forum.