Emy is al 5 jaar fulltime (hoofd) conducteur bij de Nederlandse Spoorwegen. Haar standplaats is Lelystad. Daar begint en eindigt haar dienst. Emy is dol op haar baan: ‘altijd andere collega’s, momenten dat je heerlijk alleen kan werken, afwisselende trajecten, continu verschillende reizigers met vragen, soms wat agressie, spannende EHBO momenten die gelukkig vaak goed aflopen. Emy post haar trein avonturen op haar Instagram account @meisjeindetrein.

Werken als conducteur

Ik zit op verschillende trajecten door heel Nederland. Ik geniet van het contact met de reizigers in de vorm van een hulpvraag. Een gezellig praatje met reizigers, maar ook als er moet worden opgetreden. De uitdaging bij verstoringen, het snelle schakelen, maakt het werk afwisselend.

Crisis in de trein

Door de crisis zijn de werkzaamheden flink veranderd. Ik mag geen servicerondes door de trein meer lopen in verband met de 1.5 meter afstand. Er rijden ook veel minder treinen. Het contact met collega’s is anders, meer zakelijker. Eerst kon je nog weleens kletsen aan de koffietafel, maar dat is nu ook allemaal anders.

Een conducteur in crisis
Conducteur Emy

Mijn hobby

Mijn werk is stiekem ook wel mijn hobby. Ik ga altijd met plezier naar het werk. De ‘jus’ is nu helaas wel een beetje weg. Ik ben best positief ingesteld en ik ben dankbaar dat ik nog kan werken, maar ook ik kan niet wachten tot dit alles over is. Er rijden minder treinen op minder trajecten, dus er is ook minder werk. Normaal gesproken ga je tijdens een dienst van een sprinter naar een intercity etc. Nu zit je heel veel op hetzelfde traject.

Vitale reizigers

Er reizen nog wel flink wat mensen met de trein. Aan het uiterlijk kan je niet (altijd) zien waar iemand naar toe gaat of wat voor werk iemand uitoefent. Ik zie echter nog wel te veel dagjesmensen of groepjes jongeren chillen in de trein. Zij houden plaatsen bezet voor reizigers met een vitaal beroep, waardoor de 1.5 meter afstand moeilijk te hanteren is.

Een conducteur in crisis
Conducteur Emy

Corona maatregelen

Op de station wordt er via de omroep een bericht gedeeld om reizigers te herinneren aan de 1.5 meter afstand. Ook bij het in en uitstappen van de trein. Stationswinkels houden zich ook aan de RIVM regels. Als er al een winkel open is, is een winkelmandje verplicht, zelfs bij de AH to Go. Ik denk dat het grootste deel van de reizigers zich aan de regels houdt met betrekking tot het houden van afstand op het station.

Reiziger die zich niet aan regels houden

Ik heb mijn Boa bevoegdheden om te handhaven in het openbaar vervoer, maar dat is nu lastiger vanwege de 1.5 meter afstand. Mocht ik iets zien wat overlast kan geven of geeft, dan spreek ik de reiziger daar op aan. Als er iets ernstigs gebeurt of iets uit de hand loopt kan ik terecht bij de collega’s van service en veiligheid voor ondersteuning.

Fotografie: R.Hemkes

1,5 meter afstand

De 1.5 meter is voor mij niet altijd haalbaar. Ik spreek reizigers wel aan om het zoveel mogelijk te doen, bijvoorbeeld reizigers stappen bij de 2e deur in en uit en de 1e deur is voor mij om veilig te kunnen vertrekken. Daar doe ik ook veel via de omroep in de trein. Extra informatie delen. Mocht er bijvoorbeeld echt iets zijn in de trein waar ik mij dan bevind. Ik blijf wel altijd bereikbaar voor de reizigers.

Trots op de NS

Voor mij zijn er geen verbeterpunten. Mijn werkgever zorgt goed voor zijn personeel vind ik. We krijgen veiligheidshesjes, schoonmaakdoekjes etc. Er wordt goed campagne gevoerd voor de reizigers. Mocht ik ergens mee zitten of tegen aanlopen dan kan ik altijd terecht bij mijn teammanager.


Ook meedoen aan een interview? Mail ons: ikvrouwvanjou@gmail.com