De hele week door kom je in aanraking met allerlei soort bedrijven. Ook als je niet direct iets koopt, krijg je te maken met de service van verschillende instanties. Je reist met de trein, je belt met een provider, je kijkt televisie via Netflix of je brengt een bezoekje aan de huisarts. Soms ben je zo aan dingen gewend of gaat het allemaal zo automatisch, dat het je niet eens meer opvalt hoe goed óf slecht de service is. Zelf lopen we nogal eens aan tegen de nodige slechte service. We vragen ons dan weleens af of dit persoonlijk is of dat dit iedereen met regelmaat overkomt. In deze blog delen we 10 voorbeelden van slechte service die wij regelmatig meemaken.

Verzendkosten/bezorgkosten/ruilen
Bij veel webshops en winkels zijn de verzendkosten of bezorgkosten gratis. Of dit nou is doordat ze een bedrag bij de prijs van het product in hebben gedaan, boeit ons eigenlijk niet zoveel. Het voelt gewoon fijner als je iets zonder extra kosten thuis ontvangt. Soms doen winkels hier niet aan mee, ondanks dat het om dure producten gaat. Zo kochten we een paar weken geleden een (voor ons) best dure stoel bij een meubelzaak. Deze kostte 400 euro. We kregen het ding echter enkel thuis door er nog eens 50 euro extra aan bezorgkosten voor te betalen.

Nu zou je denken? Dan haal je hem toch op?! Ja, dat dacht wij ook, zeker gezien de winkel gewoon in Utrecht gevestigd is. Lekker dichtbij zou je denken. Nee, dat was geen optie. We konden de stoel wel ophalen, maar dan moesten we helemaal naar het magazijn in Strijen. Zeeland of all places. Dan ben je dus ook ongeveer 50 euro aan kosten kwijt. Vreemd genoeg is de bezorging bij een veel goedkopere zaken, zoals Leenbakker, een stuk goedkoper of gewoon gratis. Stond de stoel niet mooi of viel hij tegen en wilden we hem ruilen? Natuurlijk kan dat! Dan halen we hem gewoon voor nog eens 50 euro weer bij u op! Ja, dat noemen we dus slechte service…

Dit geldt trouwens niet alleen voor grote producten. Soms wil je iets in een webshop bestellen, wat prima door de brievenbus zou passen. Het product kost dan een paar tientjes, maar er komt dan helemaal aan het einde van je bestelling plotseling 6,95 euro aan bezorgkosten bij. Dat voelt zo vervelend, dat we dan soms gewoon dat online winkelmandje maar weer leeggooien.

Wat een slechte service!

Lange wachttijd aan de telefoon
Een paar weekjes geleden wilde ik ‘even’ iets regelen voor mijn internet abonnement. Ik belde de provider. Alvorens ik iemand aan de lijn kreeg moest ik mezelf eerst door tien keuze menu’s worstelen. Sommige keuzes waren zo suf, dat ik bijna het idee had dat er een geintje met me werd uitgehaald. Toen ik eenmaal door al de keuzes heen was, kreeg ik te horen dat de wachttijd op dit moment langer was dan gemiddeld en dat je voor vragen het beste een e-mail kon sturen of kon kijken op de website. De keuze werd vervolgens voor mij gemaakt door gewoonweg de verbinding te verbreken.

Steeds vaker krijg je bij grote instanties te maken met allerlei keuze menu’s als je belt. Zo irritant, dat je het onnodig lang gaat uitstellen om te bellen. Ik ben soms ook echt verbaasd als ik een bedrijf bel en direct iemand aan de lijn krijg “Uhmmm, ik twijfel even of ik nu het juiste nummer heb gebeld?”

Meerdere producten, geen korting
Een paar jaar geleden kochten Joyce en ik bij Mediamarkt een spiegelreflex camera, SD kaarten, een camera tas én een iMac. Gewoon BAM, omdat het even kon. Ik vond echter dat omdat we zoveel tegelijk bij Mediamarkt kochten, we best wat korting mochten krijgen. Hier werd vreselijk moeilijk over gedaan. Alle smoezen waarom dit niet kon werden uit de trukendoos gehaald en het enige wat met veel pijn en moeite kon worden geboden was een gratis, goedkoop cameratasje.

Een tijd later keken we naar een aantal meubels bij een grote meubelzaak. We wilden hier eventueel een stoel, eettafelstoelen én een tafel bestellen. Er kon geen procentje korting af. Zo’n slechte service weerhoudt ons dan soms echt om ergens iets te kopen of nog eens iets te bestellen. Vooral omdat we ook anders meemaken…

Wat een slechte service!

Nergens een verkoper te bekennen…
In onze weekvlog hebben jullie misschien wel gezien dat we een paar maanden geleden een bank gingen kopen. Nou heb je soms dat je een winkel binnen wandelt en direct wordt besprongen door de verkoopster, wat vrij vervelend kan zijn. Hier was het tegenovergestelde het geval. Wat we ook deden: meubels verplaatsen, liggen op de bank, vloggen… niemand kwam naar ons toe om te helpen. We hebben echt zelf door de hele winkel heen moeten zoeken naar iemand die ons alsjeblieft kon helpen.

Verkopers die je wantrouwen
Voor de kerst kocht ik voor Joyce een gouden ring. Een heel mooi, subtiel sieraad. Joyce heeft inimini vingers wat betekende dat hij wat kleiner gemaakt moest worden. Geen probleem. Alles werd opgeschreven en we kregen ons bewijs van betaling mee. Twee weken later werden we gebeld dat de ring klaar lag. Op niet zo vriendelijke wijze werd ons in de winkel gevraagd naar het bewijs van afhalen. Dit hadden we echter nooit gekregen.

Toen we de ring kochten was het een chaos in de winkel en hadden we bijna een uur moeten wachten op een verkoopster die er net werkte. We toonden het bewijs van betaling, maar de vrouw bleef stug volhouden dat we wel een bewijs van afhaling gehad hadden. Het kwam hierdoor echt over alsof ze zei dat wij logen. Heel vervelend en niet iets waarmee je geconfronteerd wilt worden bij de aankoop van iets symbolisch als een ring.

Geen geld terug kunnen krijgen
Joyce kocht een tijd geleden een ketting voor mij die helaas te lang was. Een korte variant had de winkel niet. Daarom wilde ik graag ergens anders gaan kijken naar een passend kettinkje. Jammerdebammer. Ik kon alleen een waardebon krijgen. Mijn geld kreeg ik niet terug. Zo ouderwets vind ik dat. Ik vraag me ook af of dat écht mag of dat je officieel gewoon het recht hebt om een koop binnen een bepaald aantal dagen te herroepen.

Je niet als volwassen vrouw behandelen/serieus nemen
“Zijn de meisjes de hond aan het uitlaten?” vroeg de verkoper toen we met onze hond door de showroom van de auto dealer wandelden. Ik had hem al direct zitten. Wat slecht dat je iemand (blijkbaar) zo op uiterlijk beoordeelt. Ik was echt voornemens om hier een auto te gaan kopen, maar was er nu direct klaar mee. Ik vind het trouwens altijd wel vrij grappig als ik zie aan een verkoper dat hij me niet echt serieus neemt, maar zich wel zo gedraagt… en ik dan vervolgens voor hem totaal onverwacht iets duurs koop. Je ziet ze dan echt volkomen verbaasd verder helpen.

Wat een slechte service!

Overal kosten voor rekenen
Toen we voor de vijfde keer naar Curaçao afreisden kozen we ervoor om iets te besparen op de vlucht door in plaats van met KLM met een andere, iets goedkopere maatschappij te reizen. We won’t do this again. Naast dat de service echt veel onvriendelijker in het vliegtuig was, moest je ook echt voor alles betalen. Je hoefde nog nét geen kwartje op een schoteltje te leggen als je naar het toilet wilde. Het vastleggen van plekken, je bagage, je maaltijd, drinken en ga zo maar door. Overal kwamen extra kosten bij, waardoor je uiteindelijk op bijna hetzelfde bedrag uitkwam als wanneer je met KLM vloog waar wel allerlei dingen inclusief zaten.

Dat geldt trouwens ook soms voor meubelen. We kochten een bank en een stoel. Wilden we hier nog een spuitbus bij om het product te beschermen? Dan kwam er nog even 25 euro bij. Wilden we een garantie? Dan kwam er weer 50 euro bij. Wilden we een middeltje om de stoel mee in te smeren, zodat hij mooi bleef? Dan kwam er 50 euro bij. Ongelooflijk dat je bij de aankoop van luxe meubelen dit soort producten niet gratis erbij krijgt.

Onduidelijk wanneer bezorgd wordt
Je bestelt iets in een webshop en de levertijd is…. ooit. Hoe kan dat nou?! Als ik bij Bol iets bestel, heb ik het de volgende dag. Wij hebben weleens iets besteld waar we echt ruim twee maanden op moesten wachten. Ja, sorry… het was niet op voorraad.

Niet kunnen zitten of meereizen
Het laatste wat ik echt slechte service vind, is de extreme drukte soms in het OV. Spits en dan…. de meest korte trein ever inzetten. Hoe kan dat nou? De trein komt aan op het perron met gezichten tegen het raam aangedrukt. No way dat daar alle mensen die nu op het perron staan hier nog bij passen. Je moet echt een aanloop nemen en lomp doorduwen wil je op tijd op je plaats van bestemming aankomen. Met een beetje extra pech gaan de deuren gewoon voor je neus dicht.