Liggend in bed met mijn ontbijtje en laptop bovenop me, scroll ik door mijn YouTube abonnementen en klik ik op de play button van haar nieuwste vlog. Bij het kijken van alle bezigheden van de persoon razen er allerlei vragen en gedachten door mijn hoofd. Als kijker willen we vermaakt worden. We willen zien hoe iemand leeft, we willen weten wat ze doen, hoe ze het doen en vergelijken onszelf er misschien stiekem mee. Dat kan overigens zowel een positieve als een negatieve werking op ons hebben. Lange tijd heb ik zelf bijvoorbeeld geen vlogs gekeken omdat ik merkte dat ik me er minderwaardig door ging voelen. 

Vloggers zijn tegenwoordig het onderwerp van de dag en iedereen heeft er wel een mening over. Hieronder een aantal gedachten, die misschien wel herkenbaar zijn. Het is niet de bedoeling om specifieke vloggers af te kraken, het zijn slechts gedachten in het algemeen, die je zelfs over onze vlogs kunt hebben. Ik ben benieuwd welke herkenbare gedachten bij YouTube jij hebt!

Herkenbare gedachten bij YouTubebron foto

♥ Hoeveel kost dat?
Ze laat een nieuwe jas zien, een paar geweldige schoenen van een heel luxe merk. Ze krijgt een nieuw horloge of showt haar volledige designer tassen collectie. Je kijkt je ogen uit, maar vraagt je nog het meest af: OMG HOEVEEL KOST DAT?! Niet eens omdat je het per se zelf wilt hebben, maar omdat je je gewoonweg verbaasd over de producten die iemand koopt of krijgt en welke enorme bedragen hier vaak tegenover staan.

Ja, leuk dat je naar die luxe strandtent gaat, ….maar je vergeet wel ‘even’ te zeggen dat het om een ‘samenwerking’ gaat en  een bedje daar voor een dag minstens 50 Dollar per persoon kost. Dafuq?! Welke gemiddelde mens betaalt dit nu voor een strandbedje? Tof hoor, die sneakers van Gucci, maar voor 600 euro vind ik ze toch wat aan de dure kant. Er worden geen bedragen genoemd (ZEG NOU HOEVEEL HET KOSTTE,…gillen de gedachtes door je hoofd), maar als je even naar beneden scrolt naar de reacties, zie je al snel dat andere mensen het net als jij ook wilden weten en het al voor je hebben opgezocht. Handig….

♥ Is dat echt?
Veel mensen vertelden me vroeger dat ik van die mooie lange wimpers had, maar vergeleken bij al die beautyvloggers van tegenwoordig zijn mijn wimpers slechts stoppels. Of het nou wimpers, haar, huid of tanden zijn, het ziet er soms allemaal zo perfect uit, dat je je afvraagt of het nou echt is of dat er hier en daar wat is gespoten, geplakt of gelaserd. De behandelingen die we laten doen worden steeds extremer en normaler op jonge leeftijd, dat ik me best kan voorstellen dat dit lastig kan zijn als je zelf een beetje onzeker bent.

♥ Is dit hét voorbeeld voor de jeugd?
Misschien niet aardig om te denken, maar in mijn hoofd spookt de vraag “Is dit nu echt hét voorbeeld voor de jeugd?” nogal eens rond. Ik denk dit als ik zie dat grote vloggers zonder blikken of blozen naar de plastisch chirurg gaan, honderden euro’s uitgeven in een paar minuutjes, enkel gefocust lijken op spullen, kleding en merken of de meest ongezonde troep eten en drinken. Als ik later (en zoveel tijd heb ik daar niet meer voor, I know!) een dochter mag krijgen, zou ik het best lastig vinden om haar hier naar te laten kijken… Ik vind dat lastig, omdat dit niet de boodschap is die ik aan mijn dochter mee zou willen geven, dat zoveel draait om uiterlijk, geld en merken.

Herkenbare gedachten bij YouTubebron foto

♥ Zou dat gesponsord zijn, zou ze dat gratis krijgen?
In de gemiddelde video zie je hier en daar wat producten voorbij komen die net iets te lang worden uitgelicht en soms zelfs gewoon verscheidene dozen vol, alsof het elke dag kerst is. Hebben ze dat nou zelf gekocht of hebben ze het gekregen en worden ze er voor betaald? Erg tof natuurlijk om al die leuke goodies zomaar te krijgen, maar soms is het gewoon een beetje too much. Ik begrijp best dat de meeste iets grotere vloggers dit ook maar toegestuurd krijgen, in de hoop dat ze reclame willen maken. Maar naar mijn idee wordt er door de af en toe bizarre hoeveelheid aan opgestuurde shit, iets te nonchalant mee omgegaan. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is, terwijl de gemiddelde kijker dit nog niet eens in een jaar, al dan wel niet een heel leven, bij elkaar spaart. Het wordt ook niet altijd heel duidelijk vermeld, waardoor er bij de kijker een verkeerd beeld kan ontstaan.

♥ Wat gaan ze vaak uit eten! Hoeveel verdienen ze wel niet?
Ik vind dat wij soms al iets te vaak aanschuiven om wat te drinken, snacken of te dineren, maar sommigen lijken hun keuken niet eens meer nodig te hebben. Soms proberen we zelf weer wat meer op te letten, omdat al die gezellige terrasjes en etentjes stiekem best wat geld kosten als je het bij elkaar optelt. Als ik in vlogs zie dat er elke dag ergens wordt ontbeten, geluncht en gedineerd, dan vraag ik me zelfs af wat dat wel niet moet kosten per maand, als ik al zie wat onze kleine uitjes kosten.

♥ Waarom kopen ze zoveel? zo zonde van het geld!
Flink veel geld verdienen met YouTube is maar voor weinig weggelegd, maar als het geld er wel is, wordt het soms ook flink uitgeven. Waarom zou je één tas kopen als je ook gewoon de gehele collectie kan kopen? Hard werken en daar geld mee verdienen zodat je mooie dingen kan kopen zoals een prachtige Chanel tas, leuke designer schoenen en kleren, I get it. Maar wauw, ik kijk soms echt met verbazing naar de aankopen die over het beeldscherm vliegen. De bijzonderheid van het kunnen kopen van al die spullen is totaal verdwenen.

Herkenbare gedachten bij YouTube
♥ Waarom is zij zo irritant perfect!
Misschien maken wij ons hier ook wel schuldig aan, maar als mensen die (in mijn ogen) mega knap zijn gaan excuseren dat ze er zo bagger uitzien zonder make-up, dan ga ik toch echt nog even extra twijfelen aan mijn eigen verschijning. OMG, je hebt niet één pukkeltje, butsje of rimpeltje en je haar zit echt altijd irritant in model. Say Whut?!

♥ Nou, zo geweldig is het nou ook alweer niet!
OH MY GOD! So much fun, zooo gezellig, zoooo leuk, love it! Alsof ze zojuist goud hebben zitten poepen. Prima om even enthousiast te zijn over iets, maar als elke vlog vol zit met regenbogen en roze brillen dan gaat de geloofwaardigheid er voor mij wel snel af.

♥ Waar is dat? Waar heeft ze dat gekocht?
Hoewel wij het zelf, vanuit privacy oogpunt, vrij vervelend vinden als mensen gokken waar we wonen of zeggen dat we bijna buren zijn, …begrijpen we het ook. Ook wij vragen ons regelmatig af bij het kijken wan YouTube video’s waar iemand precies is, woont of wandelt. Je bent toch op zoek naar een soort van herkenning en van nature nieuwsgierig.

Ook als het gaat om toffe kleding die iemand draagt of items die in huis staan, gaat er al snel door je hoofd: WAAR HEEFT ZE DAT GEKOCHT?! …en ook dat zie je uiteraard weer terug in de reacties. Gelukkig voor ons nieuwsgierigen zijn er flink wat YouTubers die hierop betrokken reageren door aan te geven waar iets vandaan komt. Alhoewel gelukkig voor ons? Iets minder gelukkig soms voor onze portemonnee… Maar ja, dat is de kracht van YouTube en Influencers zullen we maar zeggen hè…

Herkenbare gedachten bij YouTube♥ Zij heeft een veel leuker en drukker leven dan ik
Op YouTube zie je vaak maar een heel beperkt beeld van het leven van iemand. De leukste dingen om te filmen zijn natuurlijk de leukere dingen in het leven. Feestjes, vrienden, uitjes. Al deze componenten in één vlog gepropt, zorgen ervoor dat het soms lijkt alsof alles alleen maar tof is. Waarom heb ik niet zo’n geweldig, druk en sociaal leven? Nu weet ik doordat we zelf vloggen en monteren dat je het beeld wat je mensen laat zien kan maken zoals je wilt, maar het geeft de gemiddelde jonge kijker niet echt een realistische kijk op het leven. Niet alle mensen gaan elk weekend met een hele groep matties de club in…

♥ Zou ze écht zo zijn?
Soms vraag je jezelf dan ook af of mensen echt zijn zoals ze zichzelf neerzetten in hun vlogs. Zijn ze echt zo vriendelijk, stoer, uitgesproken en vrolijk of is het slechts een image die ze zichzelf hebben aangemeten omdat het goed scoort?

Herkenbare gedachten bij YouTube♥ Waarom wordt dit zo goed bekeken? het is vet saai etc…
Wij voelen ons vaak een beetje schuldig als we maar weinig leuke dingen op de planning hebben staan om te filmen. Wanneer we gewoon de hele week moeten werken, zijn de hoogtepunten meestal toch wel boodschappen doen, koken en op de bank achter een serie ploffen. Vrij saai om te kijken denken wij zelf. Anderen lijken hier vaak helemaal geen last van te hebben. Die filmen gerust een hele vlog vol kletspraat over iets waarvan je aan het einde denkt: ‘Huh, waar heb ik de afgelopen 15 minuten eigenlijk naar gekeken?’. Gekker is nog dat niet alleen ik, maar 60.000!! anderen dit 15 minuten lang hebben gekeken. Hoe dan?

Fotografie Grafitti: Aisle22

Welke gedachten herken jij?