Toen we in april naar Curaçao gingen leek het me wel leuk om een camera in huis te hebben. Op die manier kon ik af en toe kijken of alles goed ging én konden we zien hoe het met poes ging. We gingen langs Praxis en kochten twee verschillende camera’s voor in huis die je kon verbinden met je laptop en iPhone. Het was niet eenvoudig om een camera te vinden die compatibel was voor Mac, maar uiteindelijk namen we er twee mee naar huis. Na heel veel gepruts en gescheld kwamen we erachter dat beide camera’s slecht waren, niet gebruiksvriendelijk en niet goed werkten. We brachten ze terug in de hoop ooit een betere, wel werkende camera te vinden. Die hebben we nu gevonden: Nest.

De Nest Cam is nog best nieuw. Hij kwam in juli dit jaar naar Nederland. Nest is een dochterbedrijf van Google. Dit is de eerste beveiligingscamera die Nest op de markt brengt en dat doen ze ook meteen goed. De camera kan beweging detecteren en 130 graden beeld om zich heen vastleggen met een resolutie van 1920×1080 pixels (HD) in 30 beelden per seconde. In deze blog vind je een Nest camera review, ik vertel je wat hij doet, hoe hij werkt en wat er nou zo enorm leuk aan is.

nest camera review

Het installeren van de Nest camera was een eitje. Ik moest de Nest App op mijn telefoon downloaden, die in tegenstelling tot de eerdere camera’s de we kochten wél gewoon gratis is. Hierna kon ik de code op de camera scannen, toen werden camera en iPhone/iPad App verbonden en BAM, ik had beeld. Langer dan 5 minuten was ik hier niet mee bezig.

Je kunt de camera op iedere willekeurige plek in je huis neerzetten, zolang er maar ergens een stopcontact in de buurt is. Het snoer dat aan de camera vastzit is trouwens wel lekker lang, dus je kan hem ook bovenop een kast zetten als het stopcontact ergens onderaan de muur zit. Voor de foto’s hebben we de camera ook op onze kast gezet, maar we zijn nog aan het zoeken naar een meer geschikte plek.

nest camera reviewDe Nest Cam geeft superscherp beeld. De camera is duidelijk zeer lichtgevoelig, want zelfs bij schemering in huis kan je nog goed zien wat er allemaal gebeurt. Wordt het allemaal toch wat te donker dat schakelt de camera automatisch over op nachtstand waardoor je alles in 50 tinten grijs goed kan zien. Ik kan de camera ook handmatig eerder laten overschakelen naar nachtstand.

nest camera reviewWat Joyce en ik een geweldige functie vinden is de microfoon functie. Hiermee kan je van een afstand door de camera praten. Op die manier kan ik dus als ik in de trein of op mijn werk zit kijken wat Joyce in de woonkamer doet en via de camera iets tegen haar zeggen. Zij kan dan ook terug praten, want geluid wordt immers ook opgenomen. Het enige minpuntje is dat je niet tegelijk kunt praten. Je moet dus altijd het knopje van de microfoon functie indrukken om iets te zeggen en weer op gereed drukken wil ik de reactie van Joyce horen. Deze geluidsfunctie is natuurlijk ook heel handig met Sjors.

Doet hij, als wij niet thuis zijn, dingen die hij niet mag doen, dan kunnen we gewoon even via de camera wat tegen Sjors zeggen. Hijzelf vindt dit een wat minder grappige functie en hij is er nog niet helemaal achter hoe dit precies werkt.

Nest Cam review

Een tweede functie die we erg handig vinden is de bewegingsdetectie. Als er een paar minuten geen beweging is in huis merkt de App nieuwe beweging op én stuurt een pushbericht naar mijn telefoon dat hij beweging heeft gedetecteerd. Zo weten we het direct als er iets in huis gebeurt én we weten van elkaar wanneer we bijvoorbeeld thuiskomen. Zo kunnen we elkaar gezellig in huis verwelkomen zonder dat we daarvoor zelf thuis hoeven te zijn.

[videos file=”https://www.youtube.com/watch?v=orc5fBf14vs” width=”100%” height=”350″][/videos]

Je merkt aan mijn review wel dat we super blij zijn met deze Nest camera. Het is echt zo’n fijn kinderspeeltje voor volwassenen, wat je gewoon wilt hebben en waarmee je uren zoet kan zijn.

Het enigste echte nadeel dat ik aan deze camera kan noemen is dat hij wellicht voor wat onrust kan zorgen. Net zoals dat je ‚verslaafd’ kunt raken aan het checken van je social media, kan je ook té regelmatig deze camera willen checken, zeker als je een bewegingsdetectie melding krijgt en nieuwsgierig bent naar wat onze hond Sjors nu weer aan het doen is… Maar misschien is het ook gewoon even wennen en heb ik er over een paar weken helemaal geen behoefte meer aan om meerdere keren per dag de app te checken.

Mocht je enthousiast geworden door mijn review: De Nest Cam kost 199 euro en kan je o.a. bestellen hier vinden bij Bol.com.